A tegnapi napon (2015. január 21.) a kecskeméti Kertészeti Főiskola dísztermében a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) Bács-Kiskun megyei igazgatósága szervezésében vehettem részt az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer (EKÁER) használatának bemutatását célzó, valamint a felmerülő kérdésekre választ adó fórumon.
A főiskola nagy előadójában került megrendezésre a rendkívüli érdeklődéssel övezett rendezvény, melynek elsődleges feladata a témában érintett gazdálkodók, kereskedők, feldolgozók és fuvarosok felvilágosítása a 2015. január 1.-én bevezetett új rendszer használatával kapcsolatosan. A terem teljesen megtelt egyetlen szabad hely sem maradt. Ebben jelentős szerepet játszott az is, hogy a megye falugazdászainak kötelező volt a részvétel. Nekem már csak a lépcsőn jutott hely...
A nagy érdeklődés természetesen nem véletlen, hiszem az újonnan bevezetett rendszer értelmezésekor és a gyakorlati megvalósítása során számos ellentmondás és még több kérdés merült fel az érintettek részéről. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal munkatársai a rendelet teljes ismertetésével kezdték a programot, amely el is tartott mintegy 3 - 3,5 órán keresztül. Ezt az időt természetesen meglehetett volna simán spórolni, amennyiben felteszik azt a kérdést, hogy ki az aki szeretné meghallgatni a részletes jogszabályt... Annak a két fanatikusnak aki szereti az ilyet el lehetett volna mondani a szünetben is. A többi 600 ember jobban járt volna ha felteheti a kérdéseit abban a feleslegesen eltelt időben.
Sajnos az általam legfontosabbnak tartott kérdésre nem sikerült választ kapnom az elhangzottak során. Véleményem szerint ugyanis az első és leginkább kikívánkozó kérdés az, "Kinek lett ennek a rendszernek a bevezetésével jobb?" A termelőinknek biztosan nem! Olyan mértékű bürokráciát tettek ismételten a nyakukba, amelynek következtében rákényszerülnek arra, hogy egy vagy több alkalmazottjuk csak ezzel a bejelentéssel foglalkozzon, hiszen egy EKÁER szám igénylese háromszori adminisztrációval jár: 1. szám igénylése 2. adatok (rendszem, súly, érték) pontosítása, 3. fuvar lezárása. Egy olyan cég esetében ahonnan naponta több fuvar is megy ez a bejelentési kötelezettség egész napos munkát jelent. Már csak hab a tortán, hogy a kockázati biztosíték összegét 60 napra visszamenőleg a NAV számláján kell tartani, ami a megnövekedett bürokrácia mellé még jelentő többletköltségeket is eredményez, hiszen bizonyos esetekben ennek az értéke több 10 millió forint is lehet. Nem beszélve arról, hogy ezt a befizetett pénzt az adózó gyakorlatilag soha nem fogja visszakapni... Állam bácsinak sikerült ismét egy jól irányzott húzással több milliárd forintot bezsebelni.
A legsajnálatosabb azonban az, hogy az értelem és a szakmaiság teljes hiánya miatt, ismételten a munkát végző vállalkozók, gazdálkodók, kereskedők húzzák a rövidebbet és fizetik meg ennek az egésznek az árát. Mert szinte 100 %, hogy azok az ÁFA csalók akik miatt ez a rendszer most bevezetésre került, továbbra is megtalálják majd a módját annak, hogy áldásos tevékenységüket tovább folytassák. A megoldás az lett volna, ha szépen az ÁFA-t lecsökkentik 5%-ra!
desztillacio